Už jste přecpaní cukrovím a přesyceni pohádkami? Už jste se setkali s blízkými, rozbalili všechny dárky, užili je? Tak teď už můžete využít vánoční prázdniny ke čtení a poslechu, k sebevzdělávání. Vybrali jsme pro vás k této příležitosti několik článků a podcastů z webu Zapojmevšechny.cz zveřejněných za poslední měsíce. Teď už zbývá jen připravit si oblíbený čaj či kávu a pustit se do toho.

 

Ilustrační foto/FOTO: Freepik.com

 

ASISTENTI PEDAGOGA

Velkou část podzimu jsme zveřejňovali 9dílný seriál o nastavení spolupráce asistenta pedagoga s učitelem, který měl napovědět, jak propojit tuto dvojku, aby se ve třídě v rámci společného vzdělávání cítili všichni dobře. Autorem seriálu je Zbyněk Němec, který v současnosti učí na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. Pro obecně prospěšnou společnost Nová škola lektoruje také kvalifikační kurzy pro asistenty pedagoga i kurzy určené pro školní sborovny. Je autorem publikace „Asistent pedagoga v inkluzivní škole“ a spoluautorem úspěšného portálu www.asistentpedagoga.cz. V souhrnném článku najdete nejen všechna témata, kterými je nutno se pro nastavení spolupráce a postavení asistenta pedagoga zabývat, ale také odkazy na všechny díly, které jsme na webu Zapojmevšechny.cz postupně zveřejnili!

 

PODCASTY

V rámci podcastu Zapojme všechny si naše dvě redaktorky – Adéla Pospíchalová a Marta Kozdas – zvou odborníky, ale i studenty či rodiče dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.

 

Pokud vás zajímá, jak se cítí děti s Aspergerovým syndromem, když ještě nejsou diagnostikovaní a netuší, jak to tady v tom našem „normálním“ světě funguje, poslechněte si příběh Hanky. Jak se prala se vzděláváním na základní a střední škole, a v co to vyústilo? Jak jí pomohla diagnostika a jak se dostala a nyní funguje na škole vysoké?

 

Vývoj řeči je v současné době poměrně sledovaným tématem. Jako by více dětí hůře mluvilo, mělo více vad. A tak je třeba si na ně posvítit, a to jak z hlediska rodičů, tak pedagogů. Brzká diagnostika totiž může dítěti komunikaci značně ulehčit a pedagogy i rodiče navést na správné metody, jak s nimi pracovat. Proto jsme do podcastu přizvali také logopedku Martinu Křivkovou a mluvili s ní v jednom podcastu o tom, jaké jsou fáze vývoje řeči, v kolika letech by dítě mělo plynně mluvit a jaký je rozdíl mezi opožděným vývojem řeči a vývojovou dysfázií. Ve druhém díle se dozvíte konkrétní tipy a informace o práci a komunikaci s dětmi s vývojovou dysfázií.

 

O šikaně se v posledních letech také mluví hodně. Absolventi střední školy Filip Špinka a Štěpán Hartl se nechtěli smířit s problematickými mezilidskými vztahy na školách a obecně ve společnosti, založili organizaci Alpateam a pomocí veřejných diskusí, filmu, Instagramu, písniček a rozhovorů se známými osobnostmi se to snaží změnit. Zásadní je pro ně vzájemná pomoc vrstevníků. Poslechněte si také podcast o jejich projektu!

 

DOBROVOLNICTVÍ – ZAHRANIČNÍ INSPIRACE

V naší zemi se styk rodičů se školou většinou zúžil na třídní schůzky, případně ještě na oslavy začátku či konce školního roku a vánoční besídky. V důsledku je to ale málo, rodiče často chodí do škol, až když má jejich dítě nějaký problém. Natož aby tam s něčím pomáhali! To se ve větší míře zatím děje spíše ve školách soukromých, alternativních a komunitních. A jistě se najdou i jiné školy!

 

úvodním textu třídílného seriálu o organizaci Appleseed jste se mohli dočíst o platformách spolupráce rodiny a školy, které jsou v prostředí amerického školství značně rozšířené a mají tradici už od konce 19. století. V rámci těchto platforem se podporuje zejména dobrovolnická činnost rodičů, která má nejrůznější podoby, od sponzorství až po mentoring žáků či organizaci školních akcí. Organizace se všemi možnými způsoby snaží podpořit zapojování rodičů zejména ze znevýhodněných a sociálně slabších rodin do školního života jejich dětí. Organizace také nabízí spolupracujícím školám propracovaný systém čítající šest kroků/oblastí, v nichž je možné rozvíjet spolupráci s rodiči. Více o tomto systému najdete ve druhém textu. Ve třetím, závěrečném článku se podrobněji seznámíte s některými vybranými nástroji organizace Appleseed, které lze úspěšně zavést i u nás

 

REVIZNÍ PRACOVIŠTĚ

Víte, co můžete jako rodiče, škola nebo školské zařízení dělat, když nejste spokojení s vyšetřením ve školském poradenském zařízení? Obraťte na revizní pracoviště! Že tuto možnost ještě neznáte? A co to vlastně je, jak funguje a co může (vy)řešit? To se dozvíte v prvním textu k revizním pracovištím.

Po podání žádosti o revizi vyšetření ve školském poradenském pracovišti vás čeká proces, který by neměl trvat déle než 60 dní. Seznamte se v dalším textu s tím, co vás a revizní pracoviště čeká. Jak nakonec naložit s revizní zprávou a jaká práva mají rodiče žáka se speciálními vzdělávacími potřebami?

 

Chcete více tipů? Podívejte se na web Zapojmevšechny.cz a vyberte si, co vás zajímá! Web vznikl s ambicí stát se praktickým průvodcem společným vzděláváním a vlastně kvalitním a moderním vzděláváním vůbec. Při jeho tvorbě jsme mysleli zejména na potřeby pedagogů, ale v řadě ohledů slouží jako inspirace a vodítko i pro rodiče, ať už jako nástroj srovnání dobré praxe s praxí reálnou, nebo jako inspirace pro podporu rozvoje vlastních dětí. I proto usilujeme o to, aby její obsah a funkce byly dobře přístupné, a hlavně snadno a rychle využitelné v praxi. Pokud nechcete, aby vám z něj cokoli uniklo, sledujte facebookovou stránku Zapojmevsechny.cz!

 

Web Zapojmevsechny.cz vznikl v rámci projektu Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi (APIV B), který realizuje Národní pedagogický institut České republiky. Projekt je spolufinancován EU.