Individuální systémový projekt Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi

Projekt běžel od 1. 4. 2017 do 31. 12. 2022 pod hlavičkou Národního pedagogického institutu. Zaměřoval se na zajištění podpory implementace Akčního plánu inkluzivního vzdělávání (APIV). Toho dosahoval především prostřednictvím posílení osobnostních a profesních kompetencí pedagogických pracovníků potřebných k realizaci společného vzdělávání v předškolním, základním, středním, zájmovém a neformálním vzdělávání a dále realizací informační a osvětové kampaně zaměřené na školy, odbornou a širokou veřejnost.

Cílové skupiny projektu byly: pedagogičtí pracovníci, vedoucí pedagogičtí pracovníci škol a školských zařízení, veřejnost, zaměstnanci veřejné správy a zřizovatelů škol působící ve vzdělávací politice

Cíle projektu: Hlavním cílem projektu bylo zvýšit podporu společného vzdělávání u všech zainteresovaných skupin (odborné, pedagogické i široké veřejnosti) a posílit osobnostní a profesní kompetence pedagogických pracovníků (managementu škol a školských zařízení, učitelů, vychovatelů, pedagogů volného času aj.) potřebné k realizaci společného vzdělávání v předškolním, základním, středním a zájmovém a neformálním vzdělávání.


ZÁKLADNÍ ÚDAJE

Projekt byl spolufinancován EU, jeho celkový rozpočet byl 184 mil. Kč.

Registrační číslo: CZ.02.3.61/0.0/0.0/16_020/0004015

Projekt byl realizován v rámci Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (OPVVV), prioritní osa (PO) 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání.

Název a číslo výzvy: Výzva č. 02_16_020 pro individuální projekty systémové II v PO3

Typ projektu: Individuální projekt systémový

Doba realizace: 1. 4. 2017 – 31. 12. 2022


Řekli o zapojení do projektu:

V době, kdy jsme vstupovali do projektu, bylo téma společného vzdělávání aktuální, neměli jsme moc zkušeností a toto byla možnost, jak informace získat.“ ředitel ZŠ

Já jsem speciální pedagog, takže já jsem cítila potřebu rozšířit myšlenku společného vzdělávání a bylo to ucelené v balíčku všech možných využití.“ ředitelka ZŠ

Já jsem věděla, že tu školu musím posunout, že musíme pracovat na tom, co je potřeba, a toto mi přišlo, řečeno s nadsázkou, jako dar z nebes, zejména možnost mít školení tady na mateřské škole, ušité na míru.“ ředitelka ZŠ

„Škola nebyla vůbec připravená. Absolutní nepřipravenost. Obecně inkluze před čtyřmi lety nebyla ze strany MŠMT komunikována. Nabídka pomoci z projektu APIV B jí pomohla. Jsme menší vesnická škola, máme 230 žáků, inkluzivních žáků máme hodně. Abychom poskytli účelnou pomoc, je potřeba vnímat inkluzi. A dalším problémem byl bojkot inkluze ze strany pedagogů. To se ale podařilo vyřešit.“  ředitel ZŠ

 

Řekli k vývoji názorů na společné vzdělávání:

Nejsme v tomto žádní aktivisti, ale máme dnes spoustu zkušeností a dobrých výsledků a to je pro nás nejdůležitější. A ano, do jisté míry nás ovlivnil a podpořil i projekt APIV B. Systém inkluze je fungující, ale není operativní, drhne systém poraden a míra administrativy." ředitel ZŠ

Nejdříve to působilo jako velká neznámá. Všichni se toho báli, protože bylo málo informací. Díky podpoře, seminářům, a že je na koho se obrátit, předpokládám, že se náhled velice proměnil. V našem sboru rozhodně. Je dobré, že víme, na koho se obrátit." ředitelka ZŠ

Všichni mají právo na společné vzdělávání. Vidím, že se společné vzdělávání posouvá, je více asistentů pedagoga, více pomůcek, hledají se další metody." učitelka ZŠ

„Překvapilo mě, že řada kolegů na začátku říkala, že účast bude ztracený čas. Někteří z nich ale nyní patří k nejaktivnějším. Někteří se v tom docela našli. Vidíme to na hospitacích. Dneska už mnozí vědí, jak se žáky se SVP cíleně pracovat. Jsou schopní s žákem pracovat i bez asistenta. Přínos projektu vidím jako velký.“ ředitelka VOŠ

„APIV B může za to, že jsme změnili zkoušky do ZUŠ. Usilujeme v týmu o to, aby se rozvíjel konkrétní talent a nadání jednotlivce. Byl to náročný pedagogický přerod. Učitelé najednou ztratili privilegium výběru. Oni byli ti, kdo rozhodují, ale to není ta správná hodnota. Nejde po deseti minutách říct, že dítě není na umění. Zaměřujeme se na to, co v dětech je. Problém může nastat, když jsou tam silné ambice nebo jasná představa rodičů o směrování jejich dětí, to pak diskutujeme.“ ředitel ZUŠ

 

Klíčové aktivity projektu:

KA 01 – Metodicko-koordinační sítě: V každém kraji fungovalo při Centrech podpory Národního pedagogického institutu Centrum podpory pro společné vzdělávání pomáhající školám a školským zařízením přímo v regionu. Centra poskytovala všem zájemcům z řad pedagogů, včetně vedoucích pedagogických pracovníků škol, poradenské, konzultační a vzdělávací služby při zavádění společného vzdělávání. V každém kraji se do projektu zapojilo nejméně 24 škol a školských zařízení, jimž Centra podpory zprostředkovávala vzdělávací služby, mentoring, koučování, supervizi, zprostředkovával odborné stáže a jiné (expertní) služby podle individuální potřeby dané školy či jednotlivých pedagogů.

KA 02 – Vzdělávání: Cílovým skupinám pedagogických pracovníků byly nabízeny vzdělávací programy vytvořené a pilotně ověřené realizátorem tématu ze strany sesterského projektu Společné vzdělávání a podpora škol krok za krokem. Implementace Akčního plánu inkluzivního vzdělávání – metodická podpora (APIV A), původně při Národním ústavu pro vzdělávání. V rámci aktivity byli rekrutováni lektoři a průběžně vyhodnocována jejich kvalita. Tak se zajišťovalo, aby se absolvováním vzdělávacích programů účastníkům skutečně prohloubila odborná kvalifikace a kompetence v oblasti společného vzdělávání dětí a žáků. Vedle toho aktivita zajišťovala proškolení, rekrutaci a supervizi koučů a mentorů, kteří dále doplňovali nabídku služeb a podporovali rozvoj v rámci projektu získaných znalostí a dovedností.

KA 03 – Veřejnost: Cílem této aktivity bylo informovat veřejnost o smyslu společného vzdělávání, šířit kvalitní, ověřené informace, know-how, příklady dobré praxe a vyvracet mýty, které kolem inkluze panují. Další těžiště této aktivity spočívalo v informačních seminářích, které byly organizovány ve všech krajích ČR. Důležitým zdrojem informací pro odbornou i širokou veřejnost byly weby www.inkluzevpraxi.cz a www.zapojmevsechny.cz a komunikace na sociálních sítích, především na facebookové stránce Zapojmevsechny.cz, ve skupině Inkluze v praxi a v dalších relevantních skupinách.

KA 04 – Evaluace: Evaluační činnosti zahrnovaly činnost Odborné platformy společného vzdělávání a interní evaluaci projektu. V rámci interní evaluace byla zpracována metodika výběrových kritérií škol zapojených v projektu APIV B, dále pak vstupnívýstupní šetření zapojených škol. Další aktivity kontinuálně monitorovaly kvalitu poskytované podpory zapojeným školám jako další vzdělávání, mentoring, koučink, expertní služby, stáže, supervize nebo diskusní platformy. Šetření se orientovala na zpětnou vazbu cílových skupin projektu ihned po akci / poskytnuté podpoře (řízení jednotlivých aktérů, životního cyklu produktů, nabídky v centrech podpory apod.). Zároveň se kontinuálně zpracovávala data o využití získaných poznatků v praxi pedagogů. Průběžné evaluační výstupy tak sloužily i jako systémový kontrolní mechanismus projektu.

KA 05 – Spolupráce: Pro zajištění efektivní podpory cílových skupin a koordinaci projektových aktivit probíhala úzká spolupráce realizačních týmů systémových projektů. Mezi projekty docházelo k výměně zkušeností se společným vzděláváním a dalším vzděláváním pedagogů na jednáních odborného panelu. V rámci této aktivity probíhala rovněž komunikace se zástupci vysokých škol při zprostředkovávání doučování pro žáky základních škol.

KA06 – Řízení projektu: Účelem této aktivity bylo zajistit kvalitní řízení a dokumentování procesů projektu v souladu s pravidly OP VVV a metodikou řízení projektů PRINCE2.

 

Důležité odkazy projektu:

Projektový web Inkluzevpraxi.cz

Interaktivní web – praktický průvodce společného vzdělávání Zapojmevsechny.cz

FB skupina projektu

FB stránka Zapojmevsechny.cz

YouTube kanál projektu APIV B

Podcasty na Anchor

 

Naše motto:

„Smyslem inkluze je lidskost, schopnost přijímat jinakost jako obohacení, ne jako omezení!“ Gabriela Kermesová, článek Mění se přístup k inkluzi?, červen 2021

 

Kontaktní osoba: Mgr. Renata Majvaldová, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., 778 454 398