Válečný konflikt na Ukrajině přinesl českým pedagogům i rodičům nové výzvy. Do českých škol přicházely děti, které se svými rodinami, často jen s matkami, utekly před válkou ze své země. Jsou to děti z jiného kulturního prostředí a s odlišným mateřským jazykem. Pedagogové museli tyto děti přijmout do svých tříd, překonat jazykovou bariéru a také spolu s rodiči pomoci dětem vyrovnat se s náročným tématem války.

Také náš projekt až do svého konce reagoval na válku na Ukrajině, a to novou cílovou skupinou Ukrajinský žák na webu Zapojmevsechny.cz. Jejím cílem bylo dát do rukou zejména pedagogům nástroje, jak komunikovat válečné dění, jak pracovat s novými žáky a jejich rodinami a jak usnadnit začleňování těchto dětí do svých tříd a překonat jazykovou bariéru. Výstupy mají dále pomoci dětem a jejich rodinám, vyrovnat se s náročným tématem války. Pomoci měl pedagogům a dalším pracovníkům škol v komunikaci s novými žáky-cizinci, ale i se žáky stávajícími a s udržením zdravého klima třídy a školy, zajištěním důvěry pro všechny aktéry vzdělávání.

Web Zapojmevsechny.cz nabízí domácí i zahraniční inspiraci k této problematice. Také aktivity a publikace na sociálních sítích se do konce projektu věnovaly a reflektovaly aktuální potřeby českých škol, pedagogů, žáků a jejich rodin v souvislosti s novými ukrajinskými žáky na českých školách.

Od března 2022 funguje vedle poradny, kde metodici řeší dotazy a problémy tazatelů spojené se společným vzděláváním, navíc nabídka poradenství v ukrajinském jazyce.

Ve školách v roce 2021/22 připravil projekt v rámci iniciativy Fakulty doučují také doučování jazyka či jiných předmětů pro nové ukrajinské žáky. Vše o iniciativě Fakulty doučují najdete v tomto textu.

 

Nejoblíbenější výstupy sekce Ukrajinský žák

1. Zvyklosti ve školách na Ukrajině: udělejte si jasno

2. Předsudky a stereotypy vůči cizincům: Jak vést žáky k větší toleranci?

3. 6 tipů pro pedagogy i rodiče, jak mluvit s dětmi o válce na Ukrajině