Připravili jsme pro Vás přehlednou pomůcku plynoucí z našich zkušeností, zpětných vazeb a praktických výstupů z realizace projektu Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi (APIV B) napříč zapojenými školami po celé ČR.

Co pomáhá, čemu jsme se naučili? A čemu se raději vyhnout? 

 

CO POMÁHÁ CO NEPOMÁHÁ
Je-li společné vzdělávání a inkluze také o individualizaci přístupů a metod, pak je dobré s tímto prizmatem přistupovat i k samotným školám, jejich pedagogům, a pomáhá i zohledňování regionálních specifik. Mít standardizované balíčky (co do rozsahu, počtu škol apod.) pro všechny regiony bez ohledu na jejich velikost, potřeby a specifika, i pro školy a jejich učitele opět bez ohledu na jejich specifika. Respektive a především: naplnění těchto balíčků po školách a realizátorovi bez ohledu na realitu a reálný dopad striktně vyžadovat.
Mít pro školy ucelený balíček nabízených služeb, které na sebe logicky a podle potřeb uživatele/klienta (tj. školy, jejích učitelů a dalších pracovníků) navazují. Vzdělávací programy vytvářené dodavatelem nikoliv na základě aktuálních a identifikovaných potřeb, ale na základě představ (expertízy) dodavatele.
Mít od začátku nastavené nástroje pro funkční dialog mezi poskytovatelem a příjemci – formy zpětné vazby, mapování přínosu a dopadu. Příliš mnoho nástrojů, které se navíc v průběhu realizace různě doplňují a teprve za provozu (tj. bez varování příjemcům) dojasňují a vynucují.
„Méně je více." Sestava různě logicky proti sobě fungujících indikátorů nebo maximalizovaná výše tzv. bagatelní podpory, jejíž nastavení nakonec vede k vyloučení výše zmiňovaného „funkčního dialogu" mezi poskytovatelem, příjemci a nakonec i mezi poskytovatelem a jeho donorem (takto „řídícím orgánem").
Raději věnovat na úvod projektu více času monitoringu, vyhodnocení potřeb a možností jeho uživatelů, včetně rekrutace potřebných odborníků, a to i na úkor zkrácení samotné přímé realizace. Jsou-li příjemci zavazováni k využití nemalého objemu služeb, kterých se následně nedostává z kapacitních, odborných či regionálně dostupných důvodů (o finančních nemluvě).
Propojovat školy (síťovat), aby mohly využít zkušenosti ostatních kolegů a pomáhat si navzájem. Pokud nemá nadřízený orgán (donor) ujasněno, koho, proč, jak a v jaké míře chce vzdělávat (indikátor vs. kvalita).
Připravovat vzdělávání dle potřeb dané školy a realizovat jej přímo ve škole, v případě DVPP vzdělávat celou sborovnu dané školy.  
Nabízet co nejvíce individualizované vzdělávací podpory – mentoring, koučink, odborné poradenství atd. – konkrétnímu pedagogickému pracovníkovi podle jeho aktuálních potřeb. Využívat supervize, stáže apod.  
Citlivě volit mezi prezenční a online formou realizace akcí. Zvážit více okolností a dopadů, například dosažitelnost lektora – žádaného lektora, ekonomičnost akce pro účastníky (úspora času a nákladů na cestu a organizační zajištění prezenční formy akce). Řešit formu s ohledem na téma akce, očekávanou a potřebnou interakci, stěžejní cílovou skupinu a potřebu účasti jednoho či více regionů. Každá forma má svoje pro a proti a podle dalších souvislostí je třeba zvolit tu vhodnou.  
Již v úvodu nastavit systém spolupráce a co možná max. účast a zainteresovanost rodičů, pokud je třeba jen sekundární cílovou skupinou. Nastavit nástroje, které budou pro jejich angažovanost a motivaci se zapojit efektivní podle specifik regionu, školy apod.   
Pro osvětu, informovanost o projektu a jeho smyslu, výstupech a aktivitách je důležitá těsná spolupráce s NPI ČR, právě v komunikaci relevantních témat s projektem – dovnitř i ven. Skvělá by byla také společná příprava a medializace vhodného obsahu.   
Již v úvodu projektu nastavení PR strategie a spolupráce s oborovými a mimooborovými médií na celou dobu jeho trvání. Vhodná je tvorba plánu na placené kampaně ve vybraných velkých a seriózních mediích (včetně TV, rádia…). Skvěle zafungovala PPC kampaň, která výrazně pomohla a nastartovala návštěvnost a využívání interaktivního webu Zapojmevsechny.cz.  
Všechny metodické problémy evaluace jsou řešitelné při spolupráci celého realizačního týmu.  
Volné nastavení evaluační aktivity umožňuje přizpůsobení se potřebám týmu.  
Šest let trvání projektu je dlouhá doba! Je vhodné upravovat projekt podle vývoje situace a reflektovat nové trendy v dané oblasti (nejen v převratné době jako je covid-19 a válka na Ukrajině). Pro rozvoj některých aktivit v projektu, které byly v průběhu času do projektu přidávány (podstatné změny projektu v průběhu realizace), jsme využili odborné panely spolupráce, které umožňovaly širokou diskuzi daných témat napříč vzdělávacím spektrem (zástupci pedagogických fakult, zástupci mateřských, základních i středních škol, zástupci NNO, ČŠI, MŠMT apod.).