V našem projektu jsme měli naplánováno zajistit výcvik 15 nových koučů, což se nám podařilo. Již během realizace však bylo jasné, že tato kapacita nemůže být dostatečná. Proto se nakonec do koučování zapojilo 34 koučů. Většina z nich s certifikátem International Coaching Federation (ICF), tak jak jej svým absolventům poskytuje Akademie Libchavy (vítěz výběrového řízení na výcvik koučů pro náš projekt). Pouze ve výjimečných případech jsme z kapacitních důvodů (nedostupnosti koučů v daném regionu) přistupovali na angažování koučů, kteří se mohli prokázat jiným typem certifikátu, ale alespoň odpovídající praxí. Standardem této služby pro nás byla praxe výše zmíněné Akademie Libchavy.

Nejčastějšími tématy koučovacích setkání byla:

  vedení týmu a management školy

  rozvoj manažerských dovedností

  efektivní komunikace

  vize a cíle školy

  práce s žáky

  analýza situace/problému, hodnocení spolupráce

  psychohygiena

 

Koučování vnímáme jako neoddiskutovatelně přínosnou službu pro rozvoj manažerských dovedností vedoucích pedagogických pracovníků, též pro jejich vnitřní rozvoj, orientaci na cíl i pro prostou dovednost vnímat potřeby a úhel pohledu svých podřízených.

Řekli o koučování:

„Koučovací podpora mi pomáhá uvědomit si smysl toho, co dělám. Někdy je těžké, pod tíhou administrativy a odpovědnosti vyplývající z funkce vedení školy, rozhlédnout se kolem sebe odlehčeným pohledem a uvědomit si, že věci fungují tak, jak mají a to, co se jeví jako běžné a samozřejmé, že je výsledkem sehrané týmové práce všech lidí, kteří školu tvoří.“ ředitel ZŠ

„V rámci koučování jsme se zaměřili na dvě oblasti, které jsem si potřeboval vnitřně nastavit. První oblastí byl způsob a míra delegování úkolů na spolupracovníky. Ve své praxi mám denně řešit mnoho úkolů, a proto je nutné delegovat. Po koučovacím tréninku jsem zefektivnil svou činnost tím, že se zaměřuji na stěžejní a strategické úkoly a neztrácím čas úkoly, které mohou vyřešit kolegové. Druhou oblastí byl trénink zvládání emotivního až agresivního jednání ze strany rodičů i zaměstnanců školy. Tuto schopnost jsem využil již několikrát.“ ředitel SŠ