Realizace aktivit projektu byla významně ovlivněna pandemií covid-19 a několika distančními obdobími na českých školách.

Konání prezenčních akcí a aktivit pro zapojené školy i veřejnost byla od jara 2020 negativně ovlivněna epidemií covid-19, neboť kvůli opatřením vyhlášeným vládou ČR bylo náhle nutné přejít na distanční formu výuky. To se dotklo zejména realizací DVPP, expertních služeb, čerpání individualizovaných služeb, zejména mentoringu a koučinku a realizací informačních seminářů pro veřejnost. Jednou ze služeb nejvíce zasažených pandemií byly stáže, které jsou založeny na přímé práci s dětmi/žáky.

V přímé návaznosti na tzv. první a druhou vlnu koronakrize, které si v České republice vynutily mimořádná protiepidemická opatření a opakované vyhlašování nouzového stavu, byl připraven návrh na prodloužení projektu do konce roku 2022. Školy a školská zařízení musely několikrát na dlouhou dobu přerušit prezenční výuku, přejít na online vzdělávání a potýkat se s dalšími s tím spojenými problémy, jako např. omezení fyzických kontaktů a vstupu do budov škol. To vše mělo zásadní vliv na čerpání služeb školami zapojenými v síti škol a školských zařízení projektu APIV B, neboť těžiště projektových aktivit leží právě v podpoře profesního rozvoje jejich pedagogických sborů v místě. Prodloužení projektu bylo schváleno.

Prodloužení projektu využila i část škol (celkem 262), které nestihly své služby vyčerpat do původně plánovaného ukončení realizace projektu, tj. do 30. 9. 2021 (k tomuto datu ukončilo spolupráci pouze 93 škol). V prodloužení mohly pokračující školy nejen dočerpat stávající služby, ale také se zapojit do nových aktivit – informačně-vzdělávacích programů a platforem pro sdílení zkušeností, jejichž cílem bylo síťování škol a sdílení dobré praxe. Krajská síť škol byla jako celek uzavřena k termínu 31. 8. 2022.

Omezení realizace projektu kvůli onemocnění covid-19 se vztahovala na tři školní roky: 2019/2022, 2020/2021 i 2021/2022.

V bezprostřední reakci na uzavření škol na jaře 2020 začaly být v rámci projektu nově natáčeny webináře pro širokou pedagogickou i rodičovskou veřejnost a tyto umisťovány na (za tímto účelem nově založený) kanál Projekt APIV B na platformě YouTube. Webináře reagovaly na aktuální problémy související se společným vzděláváním a vzděláváním na dálku (offline děti/žáci, děti/žáci s odlišným mateřským jazykem, fungování poradenských zařízení v době nouzového stavu, poskytování podpůrných opatření včetně fungování asistentů pedagoga apod.).

Webináře byly zároveň publikovány také v sekci Přehled akcí na webu Inkluzevpraxi.cz. Ke všem webinářům byly připraveny články shrnující jejich obsah, které byly zároveň publikovány opět na projektovém webu Inkluzevpraxi.cz. 

V reakci na výpadek více než 10 tisíců dětí ze vzdělávání na jaře 2020 byla ve spolupráci s organizací Člověk v tísni a vysokými školami v srpnu 2020 spuštěna iniciativa Fakulty doučují vedoucí k doučování žáků ZŠ prostřednictvím studentů VŠ (případně VOŠ). Jejím smyslem bylo zabránit vzniku či prohlubování významných rozdílů v získaných znalostech a dovednostech žáků. Projekt za tímto účelem vytvořil a stále spravuje webový formulář pro sběr poptávky základních škol, kterou distribuuje zainteresovaným fakultám či VOŠ.

Ve školním roce 2021/22 bylo spuštěno také doučování pro ukrajinské žáky, žáky-cizince, kteří se učí český jazyk. Ve školním roce 2022/23 byla iniciativa rozšířena i o doučování žáků středních škol. To znamená, že ZŠ a SŠ mohou žádat prostřednictvím formuláře studenty VŠ/VOŠ o doučování svých žáků. Iniciativa bude dále pokračovat i po ukončení projektu Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi (APIV B).

V souvislosti s opakujícími se omezeními kvůli onemocnění covid-19 došlo k nemožnosti prezenčně realizovat informační semináře pro veřejnost. Tuto skutečnost vyřešilo až schválení možnosti realizovat semináře také online formou (od 1. 9. 2021). Ke konci května 2022 bylo úspěšně dosaženo všech předem stanovených 280 informačních seminářů.  

 

NEJOBLÍBĚNĚJŠÍ WEBINÁŘE, kdy kromě 1. místa byly všechny vytvořené v reakci na uzavření škol.

1.  Jak nastavit spolupráci s asistentem pedagoga – pro začínající učitele (ve spolupráci s projektem SYPO:

2.   Asistenti pedagoga. Jak dnes podporují žáky se SVP?                                        

3.   Jak dnes poskytovat podpůrná opatření?

4.   Jak dnes může škola podpořit rodiče dětí se SVP?

5.   Žáci s odlišným mateřským jazykem v době uzavření škol. Praktické ukázky možností výuky.

6. Žáci off-line v distanční výuce

 

Jaký byl vliv pandemie a distanční výuky podle respondentů výstupního šetření realizovaného na školách zapojených v projektu APIV B? Další závěry a výstupy z šetření ZDE